Workshop mindfulness bij jaarcongres van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs

Afgelopen november was het jaarcongres van Nederlandse Vereniging voor Medische Onderwijs, met als thema ‘Professionele Ontwikkeling, jong geleerd oud gedaan’.  De werkgroep ‘Het welbevinden van (toekomstige) medische professionals’ verzorgde onder leiding van Debbie Jaarsma, hoogleraar onderwijskunde (UMCG) en Jelle Prins (decaan van de Medisch Centrum Leeuwarden) een workshop voorafgaand aan het congres.

Deze workshop was gericht op interventies om welbevinden in het medisch onderwijs te verbeteren. In kader daarvan verzorgde Tjipco van der Laan (buitenpromovendus bij het Radboudumc Centrum voor Mindfulness) het afsluitende onderdeel over mindfulness. Hij presenteerde de resultaten van het recente proefschrift van Inge van Dijk van het Radboudumc Centrum voor Mindfulness: “mindfulness-based stress reduction for medical clekship students”. Aansluitend volgde een meditatie oefening van 20 minuten, waarbij de deelnemers direct mindfulness konden ervaren. Ervaringen werden na afloop van de meditatie uitgewisseld, gevolgd door een overzicht van de 7 pijlers van mindfulness, met extra aandacht voor het “niet streven” en de schijnbare tegenstrijdigheid met een werkgroep die ernaar streeft welzijn te bevorderen.

In haar slotwoord benadrukte Debbie Jaarsma het gevaar van versnippering en het belang van gedegen onderzoek binnen dit onderwerp.

Meer weten over ons eigen onderzoek naar dit onderwerp? Bezoek dan de pagina over het onderzoek Artsen met Aandacht, waar Hanne Verweij heeft onderzocht of een mindfulnesstraining behulpzaam kan zijn voor artsen in opleiding tot specialist in het verminderen van burnoutklachten.

Recent Posts
X